Kom godt i gang med grød

Hvornår skal vi starte med grød?

 

WHO anbefaler udelukkende amning i de første 6 måneder og herefter at fortsætte amningen, samtidig med at en varieret kost introduceres ved 6-månedersalderen. Denne anbefaling støtter vi hos Woodland Wonders.

Hvis du ikke ammer men derimod anvender modermælkserstatning, kan det for nogle babyers vedkommende være svært at mætte dem med mælk alene efter 4 mdrs. alderen. Tal derfor med din sundhedsplejerske, hvis du mener at din baby har brug for mere næring til at vokse og få mættet maven, end det kan få gennem modermælk eller modermælkserstatning.

 

Dit barns mave- og tarmsystem er først klar til at fordøje mad efter 4 måneders alderen, og han skal derfor være over 4 måneder, før I går i gang med grød.

Når du skal introducere din datter for sin første rigtige mad, åbner der sig en helt ny verden af smagsoplevelser og konsistenser. Indtil nu har dit barn kun kendt til den trygge modermælk eller modermælkserstatning og den første grød kan derfor føles underlig for hende– både smagen, konsistensen og det at have en ske i munden. I starten skal du ikke forvente at dit barn spiser mere end et par teskefulde grød pr. måltid.

 

Modermælk eller modermælkserstatning skal stadig udgøre hovedparten af kosten. Det er fx en god idé at tilbyde dit barn vand, modermælk eller modermælkserstatning af en lille kop, så han lærer, at det også kan komme fra en kop og glas.

 

  1. Sørg ALTID for at sidde ved siden af dit barn, når han spiser, da de lynhurtigt kan få maden galt i halsen.

 

Tegn på at dit barn er klar til grød

  • Dit barn kan sidde oprejst med støtte. Hovedet kan holdes oprejst
  • Når der stilles mad på bordet, vil han åbne munden og læne kroppen fremover
  • Når dit barn får mad i munden, vil han synke i stedet for at spytte ud
  • Dit barn kigger nysgerrigt på, hvad du eller resten af familien spiser

 

Hvornår på dagen skal jeg give grød?

Det ideelle tidspunkt at introducere dit barn for ny mad på, er, når han er veludhvilet og glad. Et godt tidspunkt kunne fx være om formiddagen, ved middagstid eller sen eftermiddag. Dit barn skal ikke være skrupsulten, da den vigtigste næring stadig kommer igennem modermælk eller modermælkserstatning. Så din søn må gerne være en lille smule sulten, så han har lyst og overskud til at smage den nye mad.

 

Når der kommer mere mad ud af munden end ned i maven

I begyndelsen kan det være svært for dit barn at få grøden til at blive i munden og lære at synke den, så den rent faktisk kommer ned i maven og ikke ud af munden igen. Fortvivl ikke, når der kommer mere mad ud af munden end ind, da din søn smager på den og øver sig i at få tungen til at makke ret, så maden til sidst ender i maven. Nogle børn lærer lynhurtigt teknikken, imens andre bruger lidt længere tid på at lære at synke maden.

 

Al begyndelse er svær og især for din lille purk, som over de næste par måneder langsomt skal lære at gå fra den flydende og cremede modermælk eller modermælkserstatning til den milde begyndergrød og siden hen den grovere mos, så han til sidst spiser det samme måltid som resten af familien.

 

Frustrationer hvis dit barn afviser maden – giv ikke op

Bliv ikke overrasket, hvis dit barn den ene dag afviser grøden, men dagen efter spiser den selvsamme grød med stort velbehag. Som forælder står man lidt forvirret og tænker om ens barn bevidst driller en. Babys smagsløg skal nogen gange introduceres flere gange for den samme mad, da det er en helt ny smagsoplevelse og konsistens. Så den mad der før var uinteressant ender måske pludselig en dag med at blive livretten.

 

Den første Grød

Den første grød skal minde om mælk: fin og let flydende. I starten vil det mere handle om at lære, hvordan man spiser, frem for at få en masse mad indenbords. Faktisk vil dit barn på dette tidspunkt stadig få hovedparten af sin næring fra modermælk eller modermælkserstatning.

De første måltider skal være små, bare 1-2 teskefulde af en enkelt ingrediens hver gang. Selv om du er ivrig efter at komme i gang med fast føde, er det bedst at starte langsomt op. Over de næste dage eller uger, når hun hen ad vejen vænner sig til at spise, vil hun få mere appetit på større portioner.

Når dit barn har lært at forarbejde maden med tungen eller har behov for grød med mere struktur og bid i, har vi udviklet forskellige grødvarianter baseret på glutenfrit fuldkornshavremel. Havren er naturligt sød.

 

Lad ham fx smage vores udvalg af grødvarianter og skab madglæde og begejstring med vidunderlige smagsoplevelser med naturlige ingredienser fra det syrlige og søde til det salte og bitre. Lav dem til morgenmad, mellemmåltid eller aftengrød. Tilsæt også blandingerne til fx boller og pandekager, når han er klar til at sidde med maden selv, og lad ham opleve glæden ved at spise selv.

 

Måltider med dit barn handler ikke kun om mad. Det er helt særlige stunder, hvor I kommunikerer, knytter bånd og oplever glæden ved at opdage nye former for smag og konsistens.

 

Nye konsistenser og smagsindtryk

Nu er tiden kommet til at kaste jer ud i retter med to eller tre forskellige ingredienser. At give dit barn et bredt udvalg af mad med forskellig slags smag, farve og konsistens er den ideelle måde at stimulere dit barn til et liv fyldt med glade og sunde spisevaner. Enkle, lækre supper, gryderetter, pilaffer og risottoer, lavet af flere ingredienser, er gode måder at introducere tykkere konsistenser og flere smagssammensætninger på.

 

Pas på flyvende æblemos og grød, når dit barn øver sig i at spise selv

Et af de tegn, der viser, at dit barn vil spise selv er, at det selv griber skeen eller brokker sig, når du prøver at made det. Hvis hun har lyst til at spise selv, så lad hende. Så kan hun øve sig samtidig med, at du kan made hende med den anden ske. Det kræver meget energi og fuld koncentration at mestre det at spise selv, og det kan være, at du som forælder skal træde til med en hjælpende hånd, hvis det driller og hun er sulten og træt af alle sine anstrengelser. Det kan svine en hel del, når hun balancerer skeen ind i munden, men før eller siden gør øvelse mester. Ved at lade hende prøve selv, giver du hende selvstændighed og en følelse af kontrol med, hvad hun spiser, som kun kommer jer til gavn senere hen. Hun udforsker en ny verden, hvor hun selv kan spise moste og hakkede varianter af meget af den samme mad, som I også spiser.

 

Husk som forælder at være rolig og afslappet ved måltider og mellemmåltider, så du får en entusiastisk, eventyrlysten spiser. Hvis hun sviner ustyrligt eller vrænger på næsen ad visse fødevarer, så skal du reagere med diskret ligegyldighed. Din afslappede holdning vil nemlig forsikre hende om, at du er helt rolig ved, at hun spiser selv.

 

Tegn på at dit barn er ved at være mæt

  • Vender hovedet væk
  • Læner sig tilbage
  • Nægter at åbne munden
  • Leger med maden

 

Skiftende appetit

Faktisk kan der være overraskende stor forskel på appetitten — den ene dag er dit barn skrupsulten, og den næste har han kun meget lille appetit. Så det er helt normalt for ham kun at spise lidt til et måltid og mere til et andet. Når han får lov til at stole på sin egen fornemmelse for mæthed, er han som regel også selv i stand til at afgøre, hvor meget eller hvor lidt mad han behøver.

 

Måltidet handler ikke kun om mad – men også nærvær

Dit barn vil nyde at sidde med til familiens måltider. Måltidet handler ikke kun om mad, men også om nærvær, samtale og hygge.

Så selv om han ikke spiser det samme som alle andre, kan han stadig nyde selskabet og endda begynde at opfatte nogle af reglerne og rytmen under måltidet. Og selv om han endnu ikke er helt klar til at spise selv, kan det godt være, at han gerne selv vil holde en ske i hånden, mens han bliver madet.

Lad ham blive en del snakken under måltidet ved fx at lære ham navnene på den mad, der spises, og de redskaber, der benyttes. Ved at pege på de forskellige farver på tallerkenen hjælper I ham med at lære farver.